Ukkoverkkojen asiakaspalvelu palvelee arkisin 9-16. Sekä verkon häiriötilanteissa myös muina aikoina. Ota yhteyttä asiakaspalveluun kaikissa palveluiden ja verkon käyttöön liittyvissä ongelmatilanteissa.

Puhelin: 09 856 46336

Sähköposti: asiakaspalvelu@ukkomobile.fi

Tutustu alla oleviin Usein Kysyttyihin Kysymyksiin ennen yhteydenottoa asiakaspalveluun.
Voit lähettää meille kysymyksiä myös sivun lopussa olevan lomakkeen kautta.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

LIITTYMÄ JA MODEEMI

Mikä on modeemi?

Ukko Mobile LTE 4G -verkon käyttöön tarvitaan 450MHz:n taajuudella toimiva LTE-modeemi. Modeemi muuttaa mobiilidatayhteyden paikalliseksi langattomaksi WiFi-yhteydeksi tai lankaverkon yhteydeksi. Tietokoneet, kannettavat, tabletit, älypuhelimet, televisiot, tuotantolaitteet, verkkolevyt, medialaitteet jne. saavat käyttöönsä Internet-yhteyteen modeemin välityksellä.

Mistä voin hankkia itselleni modeemin?

Helpoiten saat tilattua modeemin itsellesi Ukko Mobilen myyntipalvelusta. Meillä on tarjolla useita erilaisia modeemeja eri tarkoituksiin. Voit toki myös hankkia itsellesi mieleisen modeemin asiantuntevasta tietotekniikkaa myyvästä kivijalka- tai verkkokaupasta. Varmista, että modeemi on tarkoitettu toimimaan 450MHz LTE 4G -verkoissa. Modeemin lisäksi yhteyden muodostamiseen tarvitaan Ukko Mobile SIM-kortti.

Voiko Ukko Mobile -verkossa käyttää mokkuloita?

Kaikkien Ukko Mobile LTE 4G -verkkoon liitettävien modeemien on toimittava 450MHz:n taajuudella. Periaatteessa mitään estettä mokkula- tai USB-tikku -tyyppisen modeemin käyttämiseen ei ole, mutta käytännössä 450MHz verkkotekniikka vaatii modeemiin aina ulkopuoliset antennit. Tämä vaatimus tekee hyvin pienikokoisten modeemien rakentamisesta haasteellista.

Miten liittymä otetaan käyttöön?

Modeemin mukana toimitetaan käyttöohje, josta löytyy havainnolliset ohjeet sen käyttöönottoon. Käyttöönottoprosessi on erittäin helppo: modeemiin kytketään virta, minkä jälkeen se luo ympärilleen automaattisesti langattoman Wi-Fi verkon. Kaikki toimistossa, ajoneuvossa, kotona tai mökillä käytössä olevat laitteet, joissa on Wi-Fi ominaisuus, voivat sen jälkeen kirjautua verkkoon modeemin pohjasta löytyvän WPA2-avaimen avulla. Tietokoneet, tulostimet, verkkolevyt ja medialaitteet voi tarvittaessa yhdistää modeemiin myös ethernet-kaapelin avulla.

Mihin käyttöön liittymänne on tarkoitettu?

Haluamme tarjota asiakkaillemme nopean ja kehittyvän mobiilidatayhteyden koko Suomen alueella. Matalalla taajuudella toimiva verkkomme mahdollistaa ylivoimaisen peittoalueen ja saatavuuden. Verkkomme on parhaimmillaan vaativassa käytössä. Pääkohderyhmäämme ovat muun muassa viranomaiset, yrityskäyttäjät ja vaativat kuluttajat koko mannersuomessa.

Toisaalta Ukko Mobile -yhteydelle löytyy myös paljon muita käyttökohteita – se on monissa paikoissa ainut saatavilla oleva Internet-yhteys. Verkkomme ei ruuhkaudu edes suurien massatapahtumien yhteydessä ja pääsääntöisesti yhteys tiettyyn paikkaan on tarjolla useammastakin tukiasemastamme.

Missä Ukko Mobilen dataliittymää voi käyttää?

Verkkomme peittoalueella asuu käytännössä koko Suomi – noin 99,9% väestöstä. Samaan aikaan kun muut keräävät haja-asutusalueilta tietoverkkokaapeleitaan pois, panostaa Ukkoverkot vahvasti entistä parempiin ratkaisuihin ja parempaan palveluun koko Suomessa!

Milloin liittymänne on saatavilla osoitteessani?

Liittymämme ovat saatavilla välittömästi käytännössä koko Suomen alueelle. Tarkemman peittoaluetiedon ja mahdollisen lisäantennitarpeen voitte tarkistaa asiakaspalvelustamme tai etusivun peittoalue-kartasta.

Mitä tarkoitatte rajoittamattomalla datayhteydellä?

Liittymissämme ei ole minkäänlaisia nopeus- tai datansiirtorajoituksia. Asiakkaamme saavat aina käyttöönsä verkon sillä maksiminopeudella, joka käyttöpaikassa on teknisesti saavutettavissa.

Kuinka nopea tarjoamanne yhteys on?

Minkä tahansa mobiilidataliittymän todellinen nopeus on aina riipuvainen käyttöpaikasta. Lopullinen nopeus määräytyy usean tekijän yhteissummana. Ehdottoman varmuuden toteutuvasta nopeudesta voi saada vain kokeilemalla. Ukko Mobilen liittymissä ei ole minkäänlaisia nopeurajoituksia, vaan ne toimivat aina sijaintipaikan mahdollistamalla maksiminopeudella. Ensimmäisessä vaiheessa LTE-verkon teoreettinen maksiminopeus tulee olemaan noin 15Mbit/s tyypillisellä 3-10Mbit/s vaihteluvälillä. Suurin mahdollinen upstream-nopeus tulee olemaan 6Mbit/s, 1-3Mbit/s vaihteluvälillä.

Vuoden 2015 aikana tulemme kehittämään verkkoa edelleen, mikä tulee näkymään käyttäjille muun muassa kasvavina siirtonopeuksina ja parempana peittoalueena.

Kiinteä ja julkinen IP-osoite

Ukko Mobile -verkossa ei ole tarjolla kiinteitä ja julkisia IP-osoitteita. Kaikki LTE-päätelaitteet saavat itselleen 10-verkon osoitteen. Tarjolla on kuitenkin ns. Private APN -ratkaisu, jonka avulla Ukko Mobile -yhteyden päässä olevat käyttöpisteet voidaan yhdistää osaksi omaa sisäverkkoanne. Erityisiä käyttäjäryhmiä – kuten kirjastoautot – varten olemme toteuttaneet myös erikoisjärjestelyjä. Jos sinulla on kysyttävää Private APN -ratkaisuistamme pyydämme, että lähetätte sähköpostia myyntipalveluumme: myynti@ukkomobile.fi – asiantuntijamme ottaa yhteyttä teihin.

ONGELMATILANTEET

Yhteys lakkasi yllättäen toimimasta, miten toimin?

Ei hätää! Asiakaspalvelumme auttaa mielellään ongelman selvittämisessä. Palvelun nopeuttamiseksi kannattaa selvittää seuraavat tiedot jo ennen yhteydenottoa:

  • Vian kuvaus
  • Käyttöosoite tai koordinaatti
  • Päätelaitteen pohjasta löytyvä IMEI-koodi
  • Jos käytössänne on lisäantenni, kyseisen antennin tyyppi ja suunta-antennin kohdalla sen kompassisuunta

Ensin kannattaa luonnollisesti tarkistaa, ettei tietokoneessa ole esimerkiksi haittaohjelmia tai kolmannen osapuolen palomuuria, joka voi häiritä yhteyttä. Joissain tilanteissa myös reitittimen uudelleenkäynnistämisestä voi olla apua.

Yhteyteni on hidas/pätkii, onko mitään tehtävissä?

Varmistu ensin, ettei ongelma johdu esimerkiksi haittaohjelmista, muista langattomaan verkkoon kirjautuneista käyttäjistä tai taustalla pyörivistä dataa kuluttavista prosesseista. Päätelaitteen mukana toimitetusta ohjekirjasesta löytyy apua yleisimpiin ongelmatilanteisiin.

Radioaaltojen käyttäytymisestä johtuen verkkoa käyttävien laitteiden suorituskyky laskee, kun etäisyys niiden välillä kasvaa. Ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttavat signaaliin heikentävästi ovat muun muassa seinät ja metalliset laitteet. Yhteyden nopeus voi laskea, kun siirryt kauemmas tukiasemasta tai päätelaitteestasi. Päätelaite kannattaa sijoittaa pääsääntöisesti lähelle ikkunaa, mutta jos signaali vaikuttaa heikolta, kannattaa parhainta paikkaa hakea muualtakin. Toisinaan esimerkiksi laitteen siirtäminen talon toiselle puolelle ikkunan ääreen voin parantaa yhteyttä merkittävästikin.

On myös paikkoja, joissa laadukkaan yhteyden takaamiseksi tarvitaan signaalia vahvistava lisäantenni. Olethan asiaan liittyen yhteydessä osaavaan antenniliikkeeseen tai asiakaspalveluumme.

ANTENNIT

Mistä voin hankkia itselleni lisäantennin?

Ulkoisia piiska- ja suunta-antenneja myyvät ja asentavat lukemattomat antennialan asiantuntijaliikkeet eripuolilla Suomea. Voit hankkia antennin itsellesi kätevästi myös Ukko Mobilen myyntipalvelusta. On tärkeää varmistaa, että antenni on suunniteltu oikeaa taajuusaluetta varten; Ukko Mobile LTE 4G -verkko toimii 450MHz taajuudella.

Kumpaan liittimeen ulkoinen antenni kuuluu kiinnittää?

Ulkoinen piiska- tai suunta-antenni tulee liittää päätelaitteen vasemman puoleiseen antenniliittimeen, kun laitetta tarkastellaan niin että laitteen takapuoli on katsojaa kohti. Huom: Huawei LTE CPE B593s-31A -päätelaitteen suomenkielisessä pikaoppaassa on valitettavasti tässä kohdassa painovirhe.

Voiko CDMA-antenneja käyttää LTE-modeemissa?

Kyllä. Vanhat toimivat CDMA-antennit soveltuvat käytettäväksi LTE-modeemien kanssa. Useimmiten vanhan antennin liittäminen uuteen laitteeseen vaatii kuitenkin erillisen antennisovittimen. Antennisovittimia on saatavana Ukko Mobilen kautta ottamalla yhteyttä myyntipalveluumme, tai asiantuntevilta antenniasentajilta.

Millainen antenni soveltuu käytettäväksi LTE-verkossa?

Valtaosassa käyttöpaikkoja LTE-yhteys muodostuu hyvin ilman mitään erillisiä ulkoisia antenneja. Jos käyttöpaikka on kuitenkin syrjäinen tai yhteyden laatuun halutaan panostaa voidaan käyttää ulkoisia suunta- tai ympärisäteileviä ns. piiska-antenneja. Antennia valittaessa on huomioitava:

  • Antennin on oltava suunniteltu 450MHz:n taajuudelle
  • Antennit vaativat ns. maatason, eli esimerkiksi magneettikiinnitteiset antennit pitää kiinnittää metalliin. Hyviä kiinnityskohteita ovat mm. lämpöpatterit ja metalliset ikkunalaudat.
  • Mitä pidempi tai huonompi laatuinen antennijohto tai käytetyt sovittimet ovat, sitä huonompi yhteys muodostuu. Valitse siis aina laadukkaat osat käyttöösi.

Minkälaisia antenniratkaisuja Ukko Mobile tarjoaa?

Valikoimastamme löytyy tällä hetkellä tarpeen mukaan kahden tyyppisiä antenneja:

  • Ympärisäteilevä (5 dBi), 450 MHz antenni magneettikiinnityksellä
  • Iskra P-22 (12,2 dBi), 450 MHz, suunta-antenni

Lisäksi valikoimastamme löytyy ulkotiloihin sijoitettavalla tehokkaalla suuntaavalla levy-antennilla varustettu LTE-modeemi, jota suosittelemme erityisesti syrjäisempiin käyttökohteisiin.

LTE-modeemin tai antennin voi tilata myyntipalvelustamme sähköpostitse tai puhelimitse. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään sopivan ratkaisun valinnassa.

Miten suuntaan käytössäni olevan lisäantennin?

Suunta-antennia käytettäessä tulee antenni suunnata pääsääntöisesti lähimpään 450Mhz-verkon tukiasemaan. Asiakaspalvelumme auttaa lähimmän tukiaseman sijainnin selvittämisessä. Suunta-antennit tulee asentaa pääsääntöisesti pystyasentoon (piikit ylös) antennikohtaisten ohjeiden mukaisesti. Voitte tarkastella signaalin laatua modeemin web-käyttöliittymän avulla.

Optimaalista antennipaikkaa tulisi etsiä paitsi korkeussuunaassa, mahdollisuuksien mukaan myös vaakasuunnassa. Kriittisissä paikoissa pienikin, eli jo noin 20-30 senttimetrin muutos antennin sijainnissa voi vaikuttaa merkittävästi saavutettavan signaalin tasoon.

Mistä voin saada apua antenniasioihin liittyen?

Ukko Mobilen asiakaspalvelu auttaa lähimmän tukiaseman sijainnin selvittämisessä ja muissa vastaavissa asioissa. Jos tarvitsette apua antennin fyysisessä asentamisessa, suosittelemme olemaan yhteydessä paikalliseen antenniurakoitsijaan. Antenniurakoitsijoita voi etsiä esimerkiksi Digita PRO -listauksesta täältä: http://www.digita.fi/kuluttajat/tv/digitapro-asentajat

MUUT PALVELUT

Sähköpostipalvelut - yleistä

Ukkoverkot ei itse tuota verkossaan mitään sähköpostipalveluita.

Suosittelemme, että kaikki Ukko Mobile ja UkkoNet -asiakkaat käyttävät ensi sijaisesti operaattoririippumattomia kansainvälisiä sähköpostipalveluita kuten Googlen Gmail tai Yahoo Mail. Nämä sähköpostipalvelut toimivat erinomaisesti suoraan verkkoselaimilla, eikä käyttäjien laitteisiin näin ollen tarvita mitään asetuksia. Näiden palveluntarjoajien sähköpostipalveluihin löytyy myös valmiit ja helppokäyttöiset mobiilisovellukset kaikkien keskeisten mobiilikäyttöjärjestelmien omista sovelluskaupoista.

Laitteiden ja ohjelmistojen asennus- yms. lisäpalveluita on saatavana asennusliikkeiltä sekä asiantuntevilta IT-tukitoimijoilta.

Kuinka lähetän sähköpostia oman domainini osoitteesta?

Kansainvälisiä sähköpostipalveluita voidaan käyttää sähköpostin lähettämiseen myös yrityksen omasta sähköpostiosoitteesta, esimerkiksi osoitteesta etunimi.sukunimi@yritys.fi. Ominaisuus löytyy useista eri sähköpostipalveluista, seuraavassa lyhyet ohjeet oman sähköpostiosoitteen käyttämiseen lähettäjän osoitteena jos käytössä on Googlen Gmail -palvelu:

Jos käytössä on erillinen työpöydälle asennettava sähköpostiasiakasohjelma

  • Määrittele käytettävässä sähköpostiasiakasohjelmassa oma sähköpostiosoite normaalisti.
  • Lähtevän ja saapuvan sähköpostin palvelimiksi annetaan Gmailin saapuvan ja lähtevän postin palvelimien tiedot ja oma Gmail-käyttäjätunnus. (tunnistautuminen palveluun)
  • Web-pohjaisen Gmailin asetuksiin käydään lisäämässä oman sähköpostiosoitteen tiedot (vahvistetaan, että todellakin omistat ao. sähköpostin)
    • Kirjaudu sisään Gmailin web-käyttöliittymään selaimella osoitteessa: https://mail.google.com/
    • Mene näytön oikean yläkulman rataskuvakkeesta -> Asetukset -> Tilit -> Viestin lähetysosoite -> Lisää toinen omistamasi sähköpostiosoite
    • Noudata palvelun antamia ohjeita uuden sähköpostiosoitteen lisäämiseksi Gmailin lähetysosoitteisiin
    • Kun uusi sähköpostiosoite on lisätty, mene: Rataskuvake -> Asetukset -> Tilit -> Viestin lähetysosoite ja napsauta aseta oletukseksi -painiketta oman sähköpostiosoitteesi vierestä
    • Nyt kaikki niin Web-käyttöliittymästä, kuin SMTP-palvelimen kautta sähköpostiasiakasohjelmista lähtevät sähköpostit näyttävät vastaanottajalle tulevan omasta etunimi.sukunimi@yritys.fi -osoitteestasi.

Jos käytössä on Web-pohjainen sähköpostipalvelu

  • Käy lisäämässä web-pohjaisen Gmailin asetuksiin oman sähköpostiosoitteesi tiedot (vahvistetaan, että todellakin omistat ao. sähköpostin)
    • Kirjaudu sisään Gmailin web-käyttöliittymään selaimella osoitteessa: https://mail.google.com/
    • Mene näytön oikean yläkulman rataskuvakkeesta -> Asetukset -> Tilit -> Viestin lähetysosoite -> Lisää toinen omistamasi sähköpostiosoite
    • Noudata palvelun antamia ohjeita uuden sähköpostiosoitteen lisäämiseksi Gmailin lähetysosoitteisiin
    • Kun uusi sähköpostiosoite on lisätty, mene: Rataskuvake -> Asetukset -> Tilit -> Viestin lähetysosoite ja napsauta aseta oletukseksi -painiketta oman sähköpostiosoitteen vierestä
    • Nyt kaikki Web-käyttöliittymästä lähtevät sähköpostit näyttävät vastaanottajalle tulevan omasta etunimi.sukunimi@yritys.fi -osoitteestasi.
    • Web-käyttöliittymässä lähettäjän osoitetta voi tämän jälkeen myös vaihtaa sähköpostikohtaisesti.

Kuinka teen sähköpostiasetukset?

Ukkoverkot ei tuota verkossaan mitään sähköpostipalveluita. Suosittelemme, että kaikki Ukko Mobile ja UkkoNet -asiakkaat käyttävät ensi sijaisesti operaattoririippumattomia kansainvälisiä sähköpostipalveluita kuten Googlen Gmail tai Yahoo Mail. Nämä sähköpostipalvelut toimivat erinomaisesti suoraan verkkoselaimilla, eikä käyttäjien laitteisiin näin ollen tarvita mitään asetuksia.

Jos haluat kuitenkin käyttää erillistä työpöytäympäristöön asennettavaa sähköpostiasiakasohjelmaa (kuten Thunderbird, Outlook, Apple Mail) löytyy sähköpostipalveluita tarjoavien yritysten verkkopalveluista erinomaiset ohjeet tarvittavien asetusten tekemiseen. Esimerkiksi Gmailin seikkaperäiset ohjeet löytyvät täältä: https://support.google.com/mail/troubleshooter/1668960?hl=fi

Kansainväliset sähköpostipalveluiden tarjoajat tarjoavat käyttäjille sekä lähtevän postin, että saapuvan postin palvelimet. Suosittelemme käyttämään saapuvassa sähköpostiliikenteessä IMAP-protokollaa ja lähetävässä sähköpostiliikenteessä porttia 587.

Mikä on Ukko Mobilen lähtevän postin palvelimen nimi?

Ukkoverkot keskittyy tarjoamaan luotettavaa ja ylivoimaisen peittoalueen tarjoavaa datayhteyttä, joten emme itse tuota mitään sähköposti tai vastaavia palveluita. Ukko Mobile -verkossa ei ole tarjolla lähtevän postin SMTP-palvelinta. Kehotamme hyödyntämään johtavien maailman laajuisten sähköpostipalvelutarjoajien palveluita.